Tahdotko luopua halustasi parantaa ketään, jos sinulla sellainen halu on?
Tahdotko luopua suuntautumisestasi tai halustasi olla hyvin innostunut kaikista jumalallisuuden vaikutuksista silloin kun ne hienoiksi ymmärrät?
Nuo ovat ehdottomia edellytyksiä, jotta Ei rajoja -kirjassa kuvattu - muun muassa parantava - menetelmä voi onnistua.
Olkoonkin, ettei siitä haittaa ole, jos innostut kyseisestä kirjasta ja sen menetelmästä. Itsekin innostuin suuresti niistä luettuani tuon kirjan ja vähän muuta vuonna 2012. - Ja voi olla niinkin, että ilman innostumista et ota kyseisen menetelmän oppimista ja toteuttamista vakavasti.
Mutta useimmilla meistä ideologisoituminen ja muu egoilu tapahtuu kovin helposti, olipa opittu asia miten hieno hyvänsä... Ja sitten tulee vääränlainen, takertunut pitkäjänteisyys - tai lyhytjänteisyys, jonka myötä ei tule lainkaan sitä, millä on merkitystä: pitkäjänteisyyttä, pitkäkestoista motivaatiota, "egottomuutta" (mm. sitä, ettei käytetä menetelmää lohdun hakemiseen tai vain kun on itsellä vaikeita tunteita).
Hyvin suurta Luottamusta vaativa menetelmä on kyseessä.
Ja kannatan ja hehkutan sitä, vaikka en ole sitä edes kunnolla kokeillut.
Itse asiassa sen maksimaalinen, ennätysmäinen vastuu-käsitys on ollut kaikessa kiehtovuudessaankin jotain sellaista, johon en ole ollut vielä valmis.
Tämä
postaukseni on muutenkin täydellisesti uskon asiaa eli yliälyköt ohittakaa.
Tässä on kyse sieluna mutta maadoittuneena elämisestä. (Ei
haaveilusta. Toki voi haaveilla, mutta vain tulokset innostavat...)
Ihaleakala ohjeistaa Vitalea näin täydellisen lujaa:
"Jumaluus
ei ole mikään palvelija. Et sinä mitään Häneltä pyydä vaan
puhdistat vain."
Noin korkealinjaisesti kaikkea Self-Identity Ho'oponoponon käyttöä koskien lukee kirjassa Joe Vitale - Ihaleakala Hew Len: Ei rajoja - takaisin nollatilaan. Muinainen salainen hawaijilainen Ho'oponopono-menetelmä vaurauden, terveyden, rauhan ja muiden asioiden saavuttamiseksi (2007, suom. 2011)
Ja
siinä vaikuttaa olevan ytimeltään kaikki
Self-Identity Ho'oponoponosta. Tai ainakin se, mikä on vaikeinta
muistaa-tehdä-Olla.
(Olettaen, että
hengellisyys on kunnossa: täysi Luottamus jne.).
Kirjan loppupuolella tuodaan
kuitenkin esiin, että kyseisessä menetelmässä on varsin
paljon yksityiskohtia, ja suurin osa niistä paljastetaan
maksullisella kurssilla.
(Korostan mm. siksi koska en ole huomannut missään netissä, että tuo asia olisi huomattu.)
Eli ei se ihan niin yksinkertaista
olekaan kuin mitä voisi ajatella tuon kirjan
muut kohdat.
Kuitenkin jo tuon kirjan perusteella
kyseistä menetelmää voi eräältä osalta hyvin jo
kokeilla.
Ja varmaan jotkut ovat innostuneet melko jatkuvaan käyttämiseen.
Kirjoitin
tuosta kirjasta
kesä-heinäkuussa 2012 Facebook-Seinälleni suunnilleen
seuraavat
rivit:
PINNALLISESTI
Self-Identity
Ho'oponopono
eli Morrnah Nalamaku
Simeonan kehittämä perinteisen Ho'oponoponon moderni versio on kirjan Vitale - Hew Len: Ei rajoja -kirjan ydinaihe.
Kirja ei kerro kyseisen menetelmän 25 puhdistustekniikasta.
(Ne opetetaan kurssilla.-
www.ho-oponopono.org)
Paitsi ensinnäkin sen, että
menetelmässä terapeutti ottaa kaikesta elämässään
tapahtuvasta täyden vastuun. Ja alkajaisiksi luopuu halusta parantaa
muita.
Ja toiseksi, noista
menetelmistä tri Hew Lenin eniten käyttämä puhdistusmenetelmä
kirjassa kuitenkin esitellään:
Hoidettavien ongelmiin
tutustutaan esimerkiksi vain potilasasiakirjojen kautta (hoidettavia
ei tarvitse tavata), annetaan niiden tuntua omassa kehossa (eli
hoidettavien ja hoitajan välillä ei ole välimatkaa, ei vertailua,
arvottamista). Ja sitten toistellaan Jumaluudelle (johon toki on
saatava aito yhteys, ja sen saamisen ajattelen olevan jatkuvasti
tärkeää) aidosti kokien:
"Minä rakastan
sinua."
"Olen pahoillani."
"Anna minulle
anteeksi."
"Kiitos."
(Niin kauan kunnes
puhdistuminen on tapahtunut. Vaikeissa ongelmissa voi mennä
kuukausia.)
SYVÄLLISESTI
Tärkeä
tarkennus kirjasta Vitale - Hew Len: Ei rajoja
Melko monikin ihminen uskoo jumaluuden /
ehdottoman rakkauden olemassaoloon... Ja kiittämisen, rakastamisen,
anteeksiantamisen vaikuttavuuteen... Ilman mitään isompia tuloksia.
Niin että tuo kaikki vain vahvistaa uskojansa egoilua. Koska sitä
juuri halutaankin - halutaan toteuttaa ja hehkuttaa jotain, minkä
ytimessä on kaavoja, itseään toistavia muistoja.
Tai voidaan puhua myös
(yleismaailmallisista) viruksista, jotta voidaan nähdä toinen
ihminen pohjimmiltaan jumalallisena tai vapaana.
Toisin sanoen "rakkaus on tunne"
-tasolta on perinteisesti haluttu syventää "rakkaus on
konkretiaa" -mittaristoihin... Mutta tässä menetelmässä
mennään paljon varmemmin syventävään / tiedostavampaan /
korkeampaan: oleellista rakastamisessa ja hoitamisessa on avautuminen
eli mukavuusalueensa laajentaminen. Eli rakastamisella ei ole mitään
tekemistä epämukavuuksien torjumisen kanssa sinänsä...
Eli tavanomaisesti noita hyveellisiä
uskomuksia korostetaan egoilun kanssa yhteensopivuutta hakien. Siis
ilman erityisempää avoimuutta-avautumista-kokeilevuutta kohti
suurempaa ennakkoluulottomuutta elämäntavoissa,
ihmissuhdevalinnoissa, jne. Ja joskus jopa korostaen sellaistakin
heikkoluonteisuutta, minkä kuka tahansa heikkoluonteisuudeksi
myöntää...
Herää kysymys, mikä modernissa
Ho'oponoponossa on sitten niin erikoista, voimakasta, jopa ihmeitä
luovaa. Siinähän käytetään juuri em. samoja tavanomaisia sanoja. Ja miksi siis mielestäni moderni Ho'oponopono
on varmaan tehokkain tapa parantua ja parantaa? (Tosin en ole vielä kunnolla kokeillut.)
--- Vastaukseksi referoin avainkohtia.
- Tuota menetelmää ei voi arvioida pelkästään
lukemalla ko. kirja. - Menetelmän perusidean kirjasta toki saa innoittavasti. Eli
kaikesta(!) oman tietoisuuden piiriin tulevasta vastuun ottamisen.
Mutta ei velvollisuuksia ottamalla perinteiseen tapaan, vaan
päinvastoin toisten hoitamisen motiivista on ensin luovuttava ennen
kuin ketään voi parantaa. Ja sisäistettävä se, että
hoitotulokset toiselle (ja itselle) saa vain hoitamalla toisen
vaikutuksia itsessään.
Siinä on siis pysyvästi nöyryys ja
ykseys. (Kyllä toki Reikihoitamisenkin voi mieltää noin. Mutta
tietääkseni enemmistö ei niin tee ainakaan länsimaisessa
Reikissä.)
Hoitaminen ei kuitenkaan tarkoita minkään
säilyttämistä (säilyttämisen motivaatiota, päämäärää),
vaan päinvastoin (egolle kauhistukseksi) kaikkien muistojen ja
ohjelmien puhdistamista kohti suurempaa virtaavuutta. Luottaen täysin
siihen, että todellinen säilyy. Ja mikä todellinen? Ego haluaisi
tietää sen heti tai pitää vanhoista ajatuksistaan kiinni. Mutta
senkään tietämiseen ei kannusteta, joten mitään oppia ei tästä
rakennu. Hew Len'n mukaan ei voi tietää, mikä innostus (ajatus,
tunne...) on jumalallista ja mikä egollista. Eli pitää vain
puhdistaa mielensisältöjään (muistoja ja ohjelmia) kaikesta
negatiivisesta energiasta. (Ei ohjelmallisesti vaan sen mukaan kuin
spontaanisti mieleen negatiivisuuksia tulee.) Ja koettaa
puhdistumisen jälkeen toimia innoituksen mukaan. Se toimiminen ei
silti aina ole niin jumalallista, mutta vähitellen siinäkin oppii
paremmaksi.
- Toki tämänkin menetelmän ajatukset ovat vain
ajatuksia eli ego voi takertua niihinkin. Vitale kysyy s. 194 Hew
Leniltä, miten hän nykyään tekee puhdistamistyötä. "Hän
hykerteli ja sanoi: 'Tapa jumaluus.'" ("'Tiedän, että
innoittuneet ajatuksetkin vain pitävät meitä hieman erillään
nollatilasta', hän selitti.")
- Rukous ei milloinkaan epäonnistu.
- Aikomukset voivat aikaansaada tuloksia. Mutta
vain innoitus voi aikaansaada ihmeitä.
- Lähtökohtana on tietysti luottamus ja rentous.
(Siitä muistutuksena, ehkä innoittavinta
kirjassa on se, ettei Hew Len konkreettisesti tehnyt juuri mitään
työskennellessään palkattuna psykologina kolme vuotta Hawaijilla,
parantaen kahta lukuun ottamatta sairaalallisen verran vaarallisiksi
mielisairaiksi luokiteltuja potilaita. Ei hän keskustellut
potilaiden kanssa heidän ongelmistaan. Hän vain eli vain mukana
potilaiden arjessa, hyväntuulisena hauskanpitäjänä. Teki
mielessään puhdistustyönsä silloin ja ennen ja jälkeen
työpäivänsä. - Muutokset tapahtuivat sairaalan käytännöissä
äärimmäisistä kuten kahleista avovankilatyyppisiksi jne. hyvin
helposti. Ja lopulta koko henkilöstö opetteli modernin
Ho'oponoponon, ja paikasta tuli suosittu työpaikka jne.)
- PERUSMENTELMÄ. Hew Len:n eniten käyttämä
puhdistusmenetelmä on syytä avata. Mm. koska sen sanat on helppo
mieltää virheellisesti (etenkin kristillisesti). Nyt luettuani
kirjan loppuun voin referoida... Tässä ne lauseet vähän toisessa
järjestyksessä.
Nämä siis sanoen mielessään niin että
tunne tulee viimeistään muutaman kerran jälkeen. Siis jumaluudelle
sanoen - tai toiseksi paras vaihtoehto on että ei millekään,
oleellista on kokea sanojen mukainen tunne.
"Olen pahoillani. Anna minulle
anteeksi."
Et pyydä anteeksi muilta ihmisiltä etkä itsesi
ulkopuoliselta jumaluudelta. Sen sijaan pyydät noin Jumalallista
apua siihen että voisit itse antaa itsellesi anteeksi. (Tässä ei -
eikä muutenkaan - tarvitse erotella itsestä osia... Pyydät vain
itseltäsi anteeksi. Olet joka tapauksessa asteikollinen. Tiedostat
sen mitä tiedostat, riippumatta siitä, miten rakenteellisesti ja
muuten yleisesti sen hahmotat.) Anteeksi - miksi? Sitä ei tarvitse
tietää. (Rentous-helppous-irtipäästäneisyys.) Saattaa olla, että
vastauksia on, mutta ei tarvitse prosessoida.
Esim. ohjelmaa, joka aiheuttaa
ongelmallisena koetun ylipainoisuuden, ei tarvitse tietää. (Siis
oleellisesti alitajuista ohjelmaa, muutenhan ratkaisu olisi jo
löytynyt.)
Ongelmien syitä ja paranemisprosessien
yksityiskohtia ei muutenkaan tarvitse tietää. Oleellista on vain
ASENNE. Energian suuntaus paranemiseen.
(Oleellista on siis saavuttaa nöyryys ja
vastuu tässä. Että ihminen omistaa itsensä TUNTUMANSA eikä
älyköintinsä kautta. Toiseksi, nöyryys ja vastuu ovat sitä, että
tässä ei siis perinteiseen itsepetokselliseen New Age -tyyliin
koeteta ohittaa sitä ongelmaa. Esimerkiksi siis sitä, että kokee
ylipainoisuuden ongelmaksi. Ohittaa esimerkiksi keskittymällä
olemaan myönteinen, samastua sielutasoonsa, löytämällä jollakin
pikamenetelmällä jokin huikea ylächakravirtautus tms. Ikään kuin
mitään viallista ohjelmaa ei olisikaan.
Tuo ohittaminen ei sitä paitsi toimi.
Kuten nähdään siitä, miten monet ylächakravirtautuksia
korostavat ovat tehneet kehonsa suhteen. Ja miten osa heistä
oikeasti on onnistunut painonhallinnassa silloin kun ovat.
Mahdollisena, muiden puolien kanssa
tasavertaisena puolena prosessia nähdään myös katumus (s. 236).
Eikä niin, että se olisi automaattisesti jotenkin vähempiarvoinen
mielentila kuin jokin ylächakravirtaus.)
"Kiitos. Minä rakastan sinua."
Älä kohteliaisuudesta tai vain kaunistukseksi
kiitä. Saati varmistukseksi eli pelosta. Perimmäinen ja suurin
motiivi tuohon kiittämiseen on oltava (jos haluaa että tämä homma
toimii) halu vahvistaa omaa uskoa siihen, että ongelma ratkaeaa
kaikkien kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.
(Tavanomaisimmassa länsimaisessa Reikissä
vm. tehdään eri lauseella kaukolähetyksissä. Mutta mielestäni on
loisto-oivallus sisällyttää tuo kiitollisuuteen. - Muutenhan
kiittäminen helposti erillistäisi muista.)
"Minä rakastan sinua." on
Jumaluuteen yhdistävän / harmonisoivan virtautuksen lause.
(Jumaluus puhdasta rakkautta, kaikkialla,
ihmisessä hänen perimmäistenkin aikomusten takana.
(https://www.facebook.com/notes/seppo-raittila/self-i-dentity-hooponopono-eli-hooponoponon-morrnahn-luoma-moderni-versio/392436784150556)
******
JÄLKISANAT
ONKO
TUO MENETELMÄ SINULLE?
Avainkysymykseni
ovat: Oletko
hyvin tasapainoinen mutta silti myös syvä ihminen? Tahdotko rukoilla, puhdistua,
energiahoitaa tai -parantaa, meditoida tai Olla syvemmin-laajemmin?
Jos
elämäsuhteesi ja samalla suhteesi itseesi on kunnossa, voit mieltää tuon alussa ottamani sitaatin äärimmäisen innostavana. Ainakin, jos miellät,
että se Johdattaa sinua perimmäiselle tasollesi, jossa ovat mm.
perimmäiset aikomuksesi.
Self-Identity Ho'oponopono -menetelmä
on varsin äärimmäinen.
Mutta
varmaan kannattaa aloittaa
lukemalla kyseinen
kirja.
Perimmäisellä
tasolla suurimpana esteenä tuosta innostumiselle ja sen toimivaksi
aikaansaamiselle näkisin sen, että käsitys ja uskomus
Kaksinaisuudesta on voimakas ja alkeellinen ja sen myötä
rakkauskäsityskin on alkeellinen. Silloin ei välttämättä suuria
tapahdu.
Lisätietoja:
http://www.taivaankaari.fi/?p=product&id=79
http://www.taivaankaari.fi/?p=product&show=sample&id=79
http://www.enkelimaa.fi/blogi/2011/08/19/131
www.ho-oponopono.org
******
Toinen
äärimmäinen menetelmä,
johon olen viime vuosina tutustunut, on Paranemisen
avain.
Siitäkin on suomennettu kirja Loyd,
Alexander (& Johnson, Ben): Paranemisen avain (alkut. Healing
codes).
Sekin toimii käsittääkseni ihan ok tavoin, mutta en ole onnistunut menemään sen
kautta syvyyksiin, joita minua aina innostavat, joten se on jäänyt vähälle käytölle.
Molemmissa
noista kirjoista on kyse oleellisemmin muusta kuin
sanakeskeisyydestä. Mutta sanoista kuitenkin sen verran, etteivät nuo menetelmät varmasti kaikillle automaattisesti toimi, koska
ihmiset tulkitsevat sanoja eri tavoin...
Jollekulle
toiselle toimii vaikkapa keskittyminen rintakehäänsä kohti
Sydämenhiljaisuutta...
Kunhan tarkoitus on todellakin tulla
syvemmäksi eikä vain tasapainottua siksi, että jokin ärsyttää
ja sitä ärsytystä ei halua kuunnella.
Paranemisen
avain -menetelmä muistuttaa esimerkiksi EFT:ä, joka on myös
toimiva hyvä menetelmä.
(http://www.eft.fi/kasikirja.pdf , tekniikka alkaa sivulta 44)
Tänään
tuli mieleeni kuitenkin se, että monikaan
ei varmaan käy Self-Identity Ho'oponopono -kurssia. Ja siksi olisi
oleellista yhdistää Vitalen ja Hew Lenin kirjan menetelmä johonkin
muuhun hyvään, esimerkiksi Paranemisen avain -menetelmään. Tai muuten
tuon kirjan anti voi sivuuntua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti